(Video) Dah 30 tahun tak nampak, kini buaya muncul semula di Sungai Batu Pahat


Kemunculan seekor buaya di Sungai Batu Pahat mencetuskan kebimbangan warga penduduk sekitar kerana sungai itu sering menjadi lokasi memancing selain bakal menjadi pusat tumpuan penduduk setempat setelah taman rekreasi serta pusat gerai makanan yang sedang dibina di tebing sungai itu bakal siap menjelang pertengahan tahun ini. 

Video rakaman orang awam dari Jambatan Batu Pahat itu menunjukkan kelibat buaya berwarna kuning coklat dengan belang hitam dengan panjang anggaran tiga meter itu sedang berenang di bawah jambatan tersebut. 

Penduduk lama Batu Pahat, Mustapha Ismail berkata, sudah lebih 30 tahun tidak kelihatan dan ini kali pertama kelibat buaya muncul semula di sungai itu. 

"Dulu pada 1970-an dan 1980-an memang ada buaya di Sungai Batu Pahat dan ramai nelayan terserempak dengan buaya tetapi sudah lama tidak muncul. 

"Mulai akhir 1980-an kelibat buaya sudah tidak kelihatan lagi di Sungai Batu Pahat, namun kini ia muncul semula," katanya. 


Sementara itu, Ketua Balai Bomba dan Penyelamat Batu Pahat, Fauzi Mohd Nor berkata, pihaknya tidak menerima sebarang aduan daripada orang awam mengenai kehadiran buaya itu yang videonya viral di media sosial sejak tengah hari tadi. 

Namun beliau tidak menafikan bahawa anggotanya pernah ternampak kelibat buaya ketika melakukan pemantauan suatu ketika dulu. 

Fauzi bagaimanapun menasihatkan orang ramai berhati-hati dan tidak mengambil tindakan yang boleh menganggu haiwan tersebut kerana ia berada di habitatnya. 

Sumber: Harian Metro