Bapa belah perut bayinya nak keluarkan gas


Bayi yang baru berusia beberapa bulan berada dalam keadaan kritikal selepas ususnya terkeluar angkara tindakan bapanya yang memandai-mandai. 

Terdahulu, bapanya mengambil keputusan untuk membelah sedikit perut anaknya berhampiran pusat atas alasan mahu mengeluarkan 'gas' selepas mendapati pusat anaknya itu kembung. Lelaki itu percaya, lubang kecil itu akan mengeluarkan gas dari pusat bayi itu. 

Selepas membuat belahan kecil itu, bukan gas yang keluar tetapi usus mangsa mula keluar dari perut. Bapanya yang panik, terus membawa anaknya ke hospital. 

Sebaik saja tiba di hospital, lebih kurang 40-50 sentimeter usus mangsa sudah terkeluar dari perut dan badannya mula kehitaman. 

Mujur doktor berjaya menyelamatkan mangsa dalam pembedahan yang mengambil masa satu jam. 

Menurut Ketua Jabatan Pembedahan hospital itu berkata, itu merupakan kali pertama dia berdepan dengan kes seperti itu dan dia menyalahkan bapa mangsa memandai-mandai. Tambahnya, mujur bayi itu dapat diselamatkan sebelum terlambat. 

Menjelaskan mengenai pusat mangsa yang kembung itu, doktor berkata itu adalah masalah normal di kalangan bayi dan ia tidak berbahaya. Keadaan itu akan kembali seperti biasa apabila bayi itu meningkat dewasa. 

Doktor menasihatkan golongan ibu bapa di luar sana tidak mengambil tindakan sendiri terhadap anak kecil. Sebaiknya bawa mereka berjumpa dengan doktor untuk mendapatkan rawatan.