(Video) Bayi 3 bulan maut terjatuh dari eskalator, netizen dakwa si ibu sengaja berbuat demikian


Ketika mengunjungi sebuah pusat beli-belah di Dongguan, China, pada Sabtu 30 Mac, seorang ibu mendukung bayi lelakinya berusia tiga bulan ketika menuruni eskalator. 

Namun secara tiba-tiba, bayinya terlepas dari dukungannya dan terjatuh dari tingkat tiga menyebabkan mangsa maut serta merta di tempat kejadian. 

Menurut laporan China Press, ketika kejadian itu berlaku, anak lelaki yang sulung turut bersama dengannya. 

Difahamkan, si ibu menuruni eskalator itu dengan mendukung bayinya di sebelah kiri, menghadap ke ruang terbuka berbanding dia sepatutnya mendukung bayinya di sebelah kanan bahagian dalam. 

Berdasarkan video rakaman kamera litar tertutup (CCTV) menunjukkan si ibu baru saja melangkah ke eskalator sebelum hilang keseimbangan menyebabkan bayinya terlepas dari dukungan dan terjatuh ke tingkat bawah. 

Si ibu dan anaknya kemudian bergegas turun mendapatkan mangsa tetapi mangsa sudah meninggal dunia. 

Pihak perubatan yang tiba di lokasi kejadian selepas mendapati panggilan kecemasan juga tidak dapat menyelamatkan mangsa. 

Pihak berkuasa sedang menyiasat kejadian itu dan siasatan awal mendapati kejadian itu adalah satu kemalangan yang tidak disengajakan. 



Tetapi netizen yang menonton video viral itu pula mendakwa sebaliknya. 

"Si ibu nampak berdiri dengan seimbang, kenapa kejadian itu kelihatan seperti disengajakan? Ada ke orang dukung bayi mereka seperti itu?" soal netizen.