'Dah sampai giliran, baru nak terkial-kial keluarkan kad ATM'



Adab di ATM

Dalam perjalanan ke tempat kerja hari ini, saya singgah di stesen minyak untuk mengeluarkan sisa-sisa tinggalan gaji bagi perbelanjaan seharian. Terdapat tiga buah ATM (Automatic Teller Machine) di situ dan masing-masing ada seorang pengguna di setiap ATM. Saya berbaris dan menunggu giliran.

Inilah saat yang saya bencikan, kesemua mereka mengambil masa yang cukup lama. Jadi di sini saya perturunkan sedikit adab di ATM terutama ketika waktu puncak.

1. Pastikan anda keluarkan kad ATM anda semasa berbaris, bukan apabila dah tiba giliran anda. Jangan masa itu baru terkial-kial nak cari di seluruh dompet dan segala poket.

2. Pastikan anda ingat nombor pin. Jika anda jenis pelupa, tulislah awal-awal di tangan atau kertas. Jangan pada masa itulah baharu nak telefon isteri atau suami tanya pin.

3. Pastikan anda sudah merancang berapa jumlah wang hendak dikeluarkan. Janganlah pada masa itu baru nak garu kepala dan telefon sana sini tanya berapa banyak nak dikeluarkan.

4. Jika anda perlu menyemak baki dan anda tahu baki anda sangat banyak jumlahnya, janganlah menunjuk sangat. Anda boleh mengundang jenayah ragut. Lagi satu, anda sebenarnya menyakitkan hati pengguna belakang yang duitnya tak cukup sampai hari gaji berikutnya.

5. Jika anda biasanya membuat segala pembayaran hutang melalui ATM, seeloknya carilah masa yang sesuai. Janganlah anda buat masa orang nak ke pejabat atau waktu rehat tengahari ketika semua orang mengejar masa.

6. Janganlah menggunakan telefon semasa berbaris dan mengeluarkan wang kerana ia mengganggu tumpuan dan merugikan masa orang lain yang memerhatikan anda yang terhegeh-hegeh memegang telefon berbual dan dalam masa sama ingin membuat transaksi.

7. Janganlah mengira duit anda selepas mengeluarkannya. Saya percaya semua mesin akan memberi jumlah yang tepat mengikut jumlah dikeluarkan. Jika ada terkurang sekalipun, anda masih boleh membuat aduan dan pihak bank akan memeriksa rekod ATM. Lagi satu, bimbang juga terjadi kes ragut.

8. Jika kad anda 'ditelan' akibat pin salah atau lambat dicabut keluar, usahlah meratap dan menghalang pengguna lain untuk menggunakan mesin itu. Kad yang ditelan tak akan keluar semula. Laporkan kepada pihak bank dan dapatkan penggantian kad.

9. Jika ada orang tua, perempuan sarat mengandung atau orang kelainan upaya turut berbaris di belakang anda, seeloknya berilah laluan kepada mereka.

'Silibus semua subjek Tahun 1 semakin sukar, padahal anak-anak masih terkial-kial nak tulis nama sendiri'


Mak, berat hati saya nak tulis. Tetapi percayalah silibus semua subjek anak-anak Tahun 1 semakin sukar. Arasnya tinggi. Mak sendiri pun ramai yang tak tahu nak jawab macam mana. 

Tak percaya? Saya mohon mak belek buku teks Tahun 1 yang baru. Bukan satu subjek, semua subjek. Ini contoh Matematik Tahun 1 (credit to cikgu Mohd Fadhli). Tahun 1 sudah kena bina ayat, padahal anak-anak masih terkial-kial nak menulis nama sendiri. 

Mak rasa? Berbaloi ke 2 murid maju di depan? Tetapi 30 lagi ketinggalan di belakang? 

Mak, nak mengajar itu senang, nak beri faham itu sukar, nak pupuk minat itu sulit. 

Cikgu sebagai pelaksana dasar paling bawah, mentimun, bukan musang king. Andai keputusan ujian anak kurang menyenangkan hati, usah dituduh cikgu makan gaji buta, usah dikata cikgu tak pandai mengajar, masa cikgu sudah habis 'dicuri'. 

Kemenjadian murid bermula di rumah. Aktifkan suara ibu bapa pada musang king kerana ibu bapa ibarat opet. Hanya opet yang suka makan musang king. Mentimun kalau bersuara, sila-silap kena lenyek. 

Anak saya di Pra Sekolah pun dah ada latihan begini. Saya cikgu, tapi saya juga ibu. Risau, sedih dan keliru.





Mak, bagi soalan matematik seperti contoh pada post saya ini, nama tajuknya number bond. Ini kaedah bagi memudahkan anak mengira berbanding kaedah biasa yang kena bawa ke depan itu. Dengan kaedah number bond ini, nombor itu dikecilkan.

Saya setuju kaedah ini sebenarnya lebih mudah. Bila anak dah menguasai pelengkap nombor 5 dan 10. Maksudnya, semasa usia 5-6 tahun, anak sudah tahu apa kombinasi nombor yang boleh menghasilkan jumlah 5 dan 10.

  • 1+4=5
  • 2+3=5
  • 5+0=5
  • 1+9=10
  • 2+8=10
  • 3+7=10
  • 4+6=10
  • 5+5=10
  • 10+0=10

Ajar anak untuk mahir cerakinkan nombor puluh dan sa. 24 = 20 + 4. Jika anak tak mahir dengan kombinasi nombor ini, sukarlah jua bagi mereka menjawab soalan number bond. Naik darjah 1 terus dapat soalan begini, risau minat mereka terus terpadam. Jadi, saya seru mak-mak yang hebat semua mulakan di rumah. Ingat, kemenjadian murid bermula di rumah.

Ya, yang hantar di tadika hebat, saya yakin topik ini sudah ada dalam silibus mereka. Tetapi untuk yang kurang mampu, ini tipsnya. Biarlah sama-sama mendaki puncak, bukan berpisah dua di depan, 10 di belakang.  Mak jangan stress, jangan jadi naga. Anak-anak perlukan sokongan kita.


Sumber : Gengviral

'Dah sampai giliran, baru nak terkial-kial keluarkan kad ATM'



Adab di ATM

Dalam perjalanan ke tempat kerja hari ini, saya singgah di stesen minyak untuk mengeluarkan sisa-sisa tinggalan gaji bagi perbelanjaan seharian. Terdapat tiga buah ATM (Automatic Teller Machine) di situ dan masing-masing ada seorang pengguna di setiap ATM. Saya berbaris dan menunggu giliran.

Inilah saat yang saya bencikan, kesemua mereka mengambil masa yang cukup lama. Jadi di sini saya perturunkan sedikit adab di ATM terutama ketika waktu puncak.

1. Pastikan anda keluarkan kad ATM anda semasa berbaris, bukan apabila dah tiba giliran anda. Jangan masa itu baru terkial-kial nak cari di seluruh dompet dan segala poket.

2. Pastikan anda ingat nombor pin. Jika anda jenis pelupa, tulislah awal-awal di tangan atau kertas. Jangan pada masa itulah baharu nak telefon isteri atau suami tanya pin.

3. Pastikan anda sudah merancang berapa jumlah wang hendak dikeluarkan. Janganlah pada masa itu baru nak garu kepala dan telefon sana sini tanya berapa banyak nak dikeluarkan.

4. Jika anda perlu menyemak baki dan anda tahu baki anda sangat banyak jumlahnya, janganlah menunjuk sangat. Anda boleh mengundang jenayah ragut. Lagi satu, anda sebenarnya menyakitkan hati pengguna belakang yang duitnya tak cukup sampai hari gaji berikutnya.

5. Jika anda biasanya membuat segala pembayaran hutang melalui ATM, seeloknya carilah masa yang sesuai. Janganlah anda buat masa orang nak ke pejabat atau waktu rehat tengahari ketika semua orang mengejar masa.

6. Janganlah menggunakan telefon semasa berbaris dan mengeluarkan wang kerana ia mengganggu tumpuan dan merugikan masa orang lain yang memerhatikan anda yang terhegeh-hegeh memegang telefon berbual dan dalam masa sama ingin membuat transaksi.

7. Janganlah mengira duit anda selepas mengeluarkannya. Saya percaya semua mesin akan memberi jumlah yang tepat mengikut jumlah dikeluarkan. Jika ada terkurang sekalipun, anda masih boleh membuat aduan dan pihak bank akan memeriksa rekod ATM. Lagi satu, bimbang juga terjadi kes ragut.

8. Jika kad anda 'ditelan' akibat pin salah atau lambat dicabut keluar, usahlah meratap dan menghalang pengguna lain untuk menggunakan mesin itu. Kad yang ditelan tak akan keluar semula. Laporkan kepada pihak bank dan dapatkan penggantian kad.

9. Jika ada orang tua, perempuan sarat mengandung atau orang kelainan upaya turut berbaris di belakang anda, seeloknya berilah laluan kepada mereka.

'Silibus semua subjek Tahun 1 semakin sukar, padahal anak-anak masih terkial-kial nak tulis nama sendiri'


Mak, berat hati saya nak tulis. Tetapi percayalah silibus semua subjek anak-anak Tahun 1 semakin sukar. Arasnya tinggi. Mak sendiri pun ramai yang tak tahu nak jawab macam mana. 

Tak percaya? Saya mohon mak belek buku teks Tahun 1 yang baru. Bukan satu subjek, semua subjek. Ini contoh Matematik Tahun 1 (credit to cikgu Mohd Fadhli). Tahun 1 sudah kena bina ayat, padahal anak-anak masih terkial-kial nak menulis nama sendiri. 

Mak rasa? Berbaloi ke 2 murid maju di depan? Tetapi 30 lagi ketinggalan di belakang? 

Mak, nak mengajar itu senang, nak beri faham itu sukar, nak pupuk minat itu sulit. 

Cikgu sebagai pelaksana dasar paling bawah, mentimun, bukan musang king. Andai keputusan ujian anak kurang menyenangkan hati, usah dituduh cikgu makan gaji buta, usah dikata cikgu tak pandai mengajar, masa cikgu sudah habis 'dicuri'. 

Kemenjadian murid bermula di rumah. Aktifkan suara ibu bapa pada musang king kerana ibu bapa ibarat opet. Hanya opet yang suka makan musang king. Mentimun kalau bersuara, sila-silap kena lenyek. 

Anak saya di Pra Sekolah pun dah ada latihan begini. Saya cikgu, tapi saya juga ibu. Risau, sedih dan keliru.





Mak, bagi soalan matematik seperti contoh pada post saya ini, nama tajuknya number bond. Ini kaedah bagi memudahkan anak mengira berbanding kaedah biasa yang kena bawa ke depan itu. Dengan kaedah number bond ini, nombor itu dikecilkan.

Saya setuju kaedah ini sebenarnya lebih mudah. Bila anak dah menguasai pelengkap nombor 5 dan 10. Maksudnya, semasa usia 5-6 tahun, anak sudah tahu apa kombinasi nombor yang boleh menghasilkan jumlah 5 dan 10.

  • 1+4=5
  • 2+3=5
  • 5+0=5
  • 1+9=10
  • 2+8=10
  • 3+7=10
  • 4+6=10
  • 5+5=10
  • 10+0=10

Ajar anak untuk mahir cerakinkan nombor puluh dan sa. 24 = 20 + 4. Jika anak tak mahir dengan kombinasi nombor ini, sukarlah jua bagi mereka menjawab soalan number bond. Naik darjah 1 terus dapat soalan begini, risau minat mereka terus terpadam. Jadi, saya seru mak-mak yang hebat semua mulakan di rumah. Ingat, kemenjadian murid bermula di rumah.

Ya, yang hantar di tadika hebat, saya yakin topik ini sudah ada dalam silibus mereka. Tetapi untuk yang kurang mampu, ini tipsnya. Biarlah sama-sama mendaki puncak, bukan berpisah dua di depan, 10 di belakang.  Mak jangan stress, jangan jadi naga. Anak-anak perlukan sokongan kita.

'Silibus semua subjek Tahun 1 semakin sukar, padahal anak-anak masih terkial-kial nak tulis nama sendiri'


Mak, berat hati saya nak tulis. Tetapi percayalah silibus semua subjek anak-anak Tahun 1 semakin sukar. Arasnya tinggi. Mak sendiri pun ramai yang tak tahu nak jawab macam mana. 

Tak percaya? Saya mohon mak belek buku teks Tahun 1 yang baru. Bukan satu subjek, semua subjek. Ini contoh Matematik Tahun 1 (credit to cikgu Mohd Fadhli). Tahun 1 sudah kena bina ayat, padahal anak-anak masih terkial-kial nak menulis nama sendiri. 

Mak rasa? Berbaloi ke 2 murid maju di depan? Tetapi 30 lagi ketinggalan di belakang? 

Mak, nak mengajar itu senang, nak beri faham itu sukar, nak pupuk minat itu sulit. 

Cikgu sebagai pelaksana dasar paling bawah, mentimun, bukan musang king. Andai keputusan ujian anak kurang menyenangkan hati, usah dituduh cikgu makan gaji buta, usah dikata cikgu tak pandai mengajar, masa cikgu sudah habis 'dicuri'. 

Kemenjadian murid bermula di rumah. Aktifkan suara ibu bapa pada musang king kerana ibu bapa ibarat opet. Hanya opet yang suka makan musang king. Mentimun kalau bersuara, sila-silap kena lenyek. 

Anak saya di Pra Sekolah pun dah ada latihan begini. Saya cikgu, tapi saya juga ibu. Risau, sedih dan keliru.





Mak, bagi soalan matematik seperti contoh pada post saya ini, nama tajuknya number bond. Ini kaedah bagi memudahkan anak mengira berbanding kaedah biasa yang kena bawa ke depan itu. Dengan kaedah number bond ini, nombor itu dikecilkan.

Saya setuju kaedah ini sebenarnya lebih mudah. Bila anak dah menguasai pelengkap nombor 5 dan 10. Maksudnya, semasa usia 5-6 tahun, anak sudah tahu apa kombinasi nombor yang boleh menghasilkan jumlah 5 dan 10.

  • 1+4=5
  • 2+3=5
  • 5+0=5
  • 1+9=10
  • 2+8=10
  • 3+7=10
  • 4+6=10
  • 5+5=10
  • 10+0=10

Ajar anak untuk mahir cerakinkan nombor puluh dan sa. 24 = 20 + 4. Jika anak tak mahir dengan kombinasi nombor ini, sukarlah jua bagi mereka menjawab soalan number bond. Naik darjah 1 terus dapat soalan begini, risau minat mereka terus terpadam. Jadi, saya seru mak-mak yang hebat semua mulakan di rumah. Ingat, kemenjadian murid bermula di rumah.

Ya, yang hantar di tadika hebat, saya yakin topik ini sudah ada dalam silibus mereka. Tetapi untuk yang kurang mampu, ini tipsnya. Biarlah sama-sama mendaki puncak, bukan berpisah dua di depan, 10 di belakang.  Mak jangan stress, jangan jadi naga. Anak-anak perlukan sokongan kita.