'Bila artis bersuara, dilabel dengan 3 perkara ini iaitu...' - Adibah Noor kesal rakan artis dikecam dan dinafikan hak bersuara


Susulan isu Sheila Majid mengeluh mengenai kos sara hidup dan keadaan ekonomi negara, ramai rakan-rakan artis tampil mempertahankannya dan kesal dengan sikap sesetengah pihak berkenaan yang menafikan hak golongan artis bersuara. 

Tidak ketinggalan, Adibah Noor juga turut memuat naik kenyataan berikut:

"Bila artis bersuara, mulalah depa guna 'template' yang sama untuk hentam artis itu cukup-cukup iaitu:
  • Artis itu akan dilabel pro-pembangkang
  • 'Bukan bidang kau, so jangan nak pandai-pandai'
  • Dah sendu, so nak cari publisiti murahan
"Dan macam-macam lagi secara terbuka seolah-olah 'artis' itu tak ada hak langsung nak bersuara. Aduhai. Well, you know what?" tweet Adibah. 

Terdahulu, Ahmad Idham kesal Sheila Majid dikecam sehingga ada pihak yang mencari kesalahannya berbanding mencari jalan penyelesaian terbaik.

"Tidak pernah lagi ada artis yang membantai kerajaan setahu saya. Mereka hanya menyuarakan pandangan dan apa yang boleh dibuat adalah cari dan cuba selesaikan persoalan diberikan mereka, itu saja.

"Tetapi datang kecaman dari pejuang siber politik yang menidakkan hak mereka untuk bersuara. Ini adalah cara menangani isu dengan level mentaliti rendah. Saya benar-benar kecewa.

"Campur tangan pejuang siber politik sebenarnya hanya menambah keruh, malah ia merosakkan silaturrahim antara rakyat dengan pemimpin. Pemimpin menjadi mangsa dibenci oleh rakyat apabila pejuang siber politik menghentam seseorang artis yang bersuara," katanya.