'Penggiat Seni Wajar Diberikan Pelepasan Cukai Bagi Menampung Kos Penampilan Diri' - Nora Danish


KUALA LUMPUR - Susulan kes Rozita Che Wan tidak mampu membayar cukai pendapatan yang hampir mencecah jutaan ringgit beberapa hari lalu, Nora Danish tampil berkongsikan pandangannya bahawa golongan penggiat seni wajar diberikan pelepasan cukai. 

Lapor The Malay Mail Online, Nora Danish yang bercinta dengan anak Menteri Pelancongan itu berkata, penggiat seni wajar diberikan pelepasan cukai bagi menampung kos 'penampilan diri' agar sesuatu dengan status mereka sebagai selebriti. Malah, beliau turut meminta Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) menimbangkan saranannya kerana penggiat seni perlu berbelanja besar untuk kekal cantik. 

"Bagi saya sebagai rakyat Malaysia, memang ini adalah tanggungjawab kita (untuk membayar cukai). Cuma apa yang saya harapkan ada sikit pelepasan untuk selebiriti seperti kami ini," katanya kepada Utusan Malaysia. 

"Bukan apa, dalam waktu sekarang kami banyak mengeluarkan wang untuk penampilan diri. Jadi ini adalah sebahagian daripada kerja dan ia barangkali boleh dimasukkan sebagai kos kerja kami," katanya. 

Menurut pelakon yang terkenal dengan drama sitkom Puteri yang popular pada tahun 2005 itu berkata, pelepasan cukai untuk 'penampilan diri' baik untuk artis dan selebriti yang bergantung kepada penampilan dan personaliti diri apabila muncul di khalayak.

Sementara itu di media sosial, netizen menganggap saranan Nora Danish itu tidak masuk akal dan mementing diri sendiri. Malah, laman Instagram Nora Danish kini turut diserang oleh netizen.


"Kau ingat orang-orang kebanyakan kerja office ini tak perlu melaram juga ke? Apakah kami pekerja office ini pergi kerja selekeh memanjang? Jadi, kami perempuan yang melaram ini juga patut layak mendapat pengecualian cukai melaramlah kan?" soal netizen.

"Habis tu, orang lain tak perlu jaga penampilan la? Artis saja? Dia ingat dia siapa? Dalam media sosial bukan main tunjuk joli sakan, show off sana sini, takkan bayar cukai pun nak berkira?" kata netizen. - The Reporter